انتوا بتقولوا ايه يا جماعه

على فكره الموضوع ده كبير فعلا انتوا بتقولوا ايه يا جماعه البلد زى الفل كبارى ومواصلات ومستشفيات وكمان كليات ومدارس والجيش جميل وحلوا والاكل على قفا مين يشيل وزى ما تحبوا تقولوا قولوا
هحكى لكم قصه جامده جدا وهتعجبكم ان شاء الله فى يوم من الايام بنت اختى ( كلب عضها )المهم ان اختى راحت بيها المستشفى بسرعه علشان تتعالج تخيلوا بقى لقيت ايه فى المستشفى يا جماعه اقسم بربى ان دى مش مستشفى دى عمرها ما تستخدم للعلاج ده مقلب زباله واخرها كده( مع الاعتذار لمقلب الزباله) كمان البت بنت اختى تعبانه جدا ويحولونا على مستشفى تانيه لانها هى اللى بتستقبل الحالات طيب نروح المستشفى التانيه نلاقيهم يحولونا للقسم علشان نعمل محضر انتوا متخيلين انا بقول ايه المريض يروح هنا وهنا وهنا وهو فى عرض اغاثه واسعاف ومفيش اى حد هنا لا وبعد كده كمان لما خلصنا كل ده المستشفى لاتتخيلوها قاعه الزهور جميله غايه فى الروعه سراير بقى كتير وكمان حجره لكل مريض ودكتور نضيف لكل مريض الا والله انى كداب انا مش هوصف بالضبط ايه اللى شوفته بالضبط لان كل اللى هيشوف ده عمرة ما هيروح مستشفى تانى انا بدعيكم من هنا ان اللى تعبان يموت فى بيتهم احسن

فى اخر كلامى ده احب اعرفكم حاجه انا نفسى الدوله متبنيش مدارس ولا كبارى ولا ولا ولا اى حاجه بس الاقى مستشفى كويسه اتعالج فيها والاقى دكنور كويس يعالجنى

وانا مش زى كل مره هنهى كلامىبالامل والتفاؤل انا هقول كلمه واحده

الا لعنه الله على الظالمين وحسبنا الله ونعم الوكيل

6 التعليقات:

وائل قريطم ٤ مارس ٢٠٠٩ في ٩:٤٢ م  

لن أضيف على كلامك لأن الحقيقة نعلمهاجيداًولن يعلمها أحد أكثر مني حيث أنني أعمل في وسط هؤلاء معدومي الضمير وأحاول من مكاني أن أقدم النصيحة والإرشاد حيث أستطيع ولكن بلا جدوى فهؤلاء معدومي الضمير وجهله للطب بل بكل ما تحتويه الكلمة من معنى إلا من رحم ربي وهم القليل القليل ،وكل هذا ما حدث إلا لفساد الرؤوس الكبرى في بلادنا الحبيبة ولن أتحدث أكثر من ذلك إلا أن أكرر .."الا لعنه الله على الظالمين وحسبنا الله ونعم الوكيل "

eng_smsma ٥ مارس ٢٠٠٩ في ١٠:٤٢ م  

، ويَبْقَى التفاؤل والثقة بالله
هو الحَل ~

والف سلامه لبنت اختك

mhmd ٦ مارس ٢٠٠٩ في ١١:٣٠ ص  

انا كنت بحكى موقف حصلى فما بالكم لو موقف اخطر المهم احنا مش نفضل نتكلم لازم نعمل حاجه ونبدأ من نفسنا ونفكر مع بعض ونقول الافكار الجميله لبعض علشان نوصل لحل للمشاكل اللى احنا فيها دى

غير معرف ٩ مارس ٢٠٠٩ في ٢:٣٩ م  

اولا سلامه بنت اختك ولكن عاوز اسئل سؤال ؟لمصلحه مين كل ده ؟ولكن المشكله اللي الكبار مش عارفنها انهم هايتحسبوا عن كل فرد في الدوله ونحن لا ننسي عندما راي سيدنا عمر بن الخطاب رضوان الله عليه اثناء خلافته نعجه تعرج بكي (وقال) ويل لابن الخطاب فما بالكم بالناس الذين كرمهم الله سبحانه وتعالي اللهم نور بصيرتهم قولوا أمين #

غير معرف ٩ مارس ٢٠٠٩ في ٢:٣٩ م  

ارجوا الرد

mhmd ١٠ مارس ٢٠٠٩ في ٧:٣٢ م  

انا دايما بقول مش كل حاجه الكبار واولياء الامور الحل فى ايدينا يا جماعه كل واحد لازم يبدا بنفسه لو سالت نفسك يا غير معرف لو معاك فلوس كتير جدا هتفكر تبنى مستشفى خيرى لله لو جاوبت وفكرت طبعا صح هتلاقى احنا قدامنا كتير جدا علشان نوصل للدرجه اللى الاسلام عاوزنا نبقى فيها
شكرا على مرورك الكريم

إرسال تعليق

شكرا لك على تعليقك اسعدنى كثيرا لن أقوم بحذف أى تعليق
قول اللى فى نفسك بصراحه وبامانه